Unik branschträff för snöröjare

Den norska tillverkaren av utrustning för snöröjning och väghållning, Tokvam AS, anordnade i slutet av mars för första gången arrangemanget Snow Show. Där samlades både svenska och norska entreprenörer för att diskutera och lära sig mer om både snöröjning och framtidens förutsättningar och utmaningar. 

 

Vägen in i Gjöviks fjällhall var kantad av produkter från Tokvam i alla storlekar. Inne i hallens förrum hölls föredrag på en stor scen, och deltagarna samlades också i mindre workshops för diskussioner kring olika ämnen. Foto: Björn Schubert


2018 fyllde Tokvam AS 60 år, och när man på företaget funderade på hur man skulle fira detta föddes idén om en storskalig branschträff där man kunde förena nytta med nöje. 

– Vi på Tokvam jobbar ständigt med att försöka göra vardagen lite enklare för er, och med detta arrangemang hoppas vi kunna bidra med ny kunskap och åstadkomma givande diskussioner kring branschens utveckling och framtid. Jag har en dröm, och det är att vi i norden ska bli så duktiga på snöröjning att vi blir en förebild för resten av världen, sade Finn-Kristian Tokvam, vd för Tokvam AS i sitt öppningsanförande. 

Alex Klein-Paste, forskare på Gjöviks tekniska universitet NTNU, pratade om hur man kan ploga och salta smartare. En viktig del i det arbetet menar han är stadsplaneringen. 

Längre tidsperiod

Gjövik och dess olympiska fjällhall var platsen för Snow Show. Fjällhallens bergrum hade fyllts av snöröjningsutrustning och en bred expertis i ämnen som på ett eller annat sätt berör snöröjning, i form av kunniga föreläsare. Bland dessa fanns den svenska meteorologen från SMHI, Annie Sandquist, som tillsammans med forskaren från det lokala universitetet NTNU, Alex Klein-Paste, väckte störst intresse bland åhörarna med sina föredrag. 

Annie menade att det är viktigt att skilja på väder och klimat, och för att se förändringar i klimatet behöver man titta på en tidsperiod över minst 30 år. Hennes budskap var dock tydligt. Vi står inför ett klimat i förändring vilket enligt henne kommer märkas genom bland annat kortare perioder med snö, fler snöfria vintrar längre norrut samt fler dygn med temperaturväxlingar mellan plus och minusgrader. För snöentreprenörerna kan det i sin tur innebära mindre snöröjning och mer halkbekämpning menar hon. 
 

I Tokvam Snow Show ingick också en fabriks- och maskinvisning. Utanför fabriken stod mängder med färdiga produkter som väntar på sina nya ägare.  

Högteknologisk utrustning

Alex Klein-Paste pratade om hur snöröjningen kan utvecklas, både när det gäller redskap och metodik, och hur man kan jobba smartare. 

– Vi har röjt snö i över 200 år. Det började med en hästkraft och när bilarna kom tog det inte lång tid innan man monterade plogar på dem. I dag jobbar man med högteknologisk utrustning som tryckavlastning, olika typer av slitstål och ändring av form på något så enkelt som en plog. Även när det gäller saltspridning finns en rad smarta funktioner, och med dagens snöslungor kan snön flyttas med hög precision, sade Alex. 

Trots dagens moderna utrustning på områdena plogning, saltning och snöfräsning finns det enligt honom förbättringsmöjligheter. Men det område där det finns störst potential att öka snöröjningens effektivitet, åtminstone i städer och tätorter, är hur väl stadsplanerarna har tänkt igenom saker som korsningar, refuger, övergångställen, trottoarer och farthinder. 
 

Demonstrationer av redskap så som snöslungor ägde rum på ett fält mittemot fabriken, och trots den varma vårsolen var snödjupet där närmare en meter.  

Beställningstjänster 

Även när det gäller saltning finns förbättringsmöjligheter. Alex menar att vägsalt i dag ofta används på ett felaktigt och in­effektivt sätt där man försöker kompensera bristfällig snöröjning med en större mängd salt. När det gäller saltning måste man enligt Alex tänka på ett helt annorlunda sätt, ha ett tydligt mål och jobba proaktivt. Hans slutsatser var att det inte går att kompensera bristfällig snöröjning med ökad saltning, och att en torr vägbana genom bra plogning är grunden för lyckad saltning. 

Finn-Kristian avslutade den första dagen av Snow Show med att prata om teknikutveckling där han tog taxiföretaget Uber som exempel när han resonerade kring hur framtidens beställningstjänster även kan appliceras på snöröjning. Här har Tokvam inlett arbetet med sitt verktyg Easyplan. 

Under dag två av Tokvams Snow Show stod fabriks- och maskinvisning på schemat vilket ledde deltagarna ett par kilometer utanför Gjövik till Tokvams fabrik i Reinsvoll. Fabriken består av två huvudbyggnader där den ena byggnaden inrymmer ett nybyggt kontorslandskap, svetsning och lager för både komponenter och färdiga redskap som ska vidare till lackering.

– Förr hade vi laserskärning i det som nu är lager, men vi insåg att det var mer lönsamt att köpa in färdigskurna komponenter. Dessa punktsvetsas ihop manuellt och går sedan vidare till våra svetsrobotar, berättar Finn-Kristian. 

Lackeringen och slutmonteringen är den näst nyaste delen av fabriken, och produktionen pågår för fullt inför sommarens semesteruppehåll. 

– På sommaren brukar det vara proppfullt med redskap och maskiner på planen som väntar på att transporteras vidare till återförsäljare och kunder, säger Finn-Kristian. 

Pratar med oss 

På ett fält mitt emot fabriken visades snöplogar och snöfräsar, och där träffade Jordbruksaktuellts reporter också Per Hellman, ansvarig för Tokvam i Sverige. 

– Det här är första gången vi arrangerar något sådant och hittills har vi fått mycket bra feedback. Målet är att anordna Snow Show vartannat eller var tredje år, kanske kan vi även anordna det i Sverige, säger han. 

Per har inte bara fått feedback angående Snow Show, utan också angående några av Tokvams produkter vilket han välkomnar.

– Vi försöker hela tiden förbättra våra produkter så det är jättebra att entreprenörerna pratar med oss om synpunkter och förbättringsmöjligheter, säger han. 

När det gäller Tokvams produkter på den svenska marknaden säger Per att skillnaden är ganska stor beroende på var i landet man befinner sig. 

– I södra Sverige säljer vi mest sopvalsar och i viss mån snöplogar. Kommer man längre upp blir det fler plogar och norr om Dalälven börjar marknaden för snöfräsar. Längst i norr är snöslungor och snöfräsar våra riktiga storsäljare, berättar han.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@ja.se

Artikeln publicerades måndag den 13 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste