Hållbarhetsmanifest för den svenska livsmedelsindustrin

Fossilfri produktion, halverat matsvinn och effektivare vattenanvändning är några av de åtagande som det nya hållbarhetsmanifestet innehåller.

Näringsminister Ibrahim Baylan, Björn Hellman vd Livsmedelsföretagen, Lars Appelqvist vd Löfbergs, Anna Malmhake vd The Absolut Company, Malin Jennerholm vd Orkla Confectionery & Snacks och Anders Fredriksson vd Norrmejerier vid lanseringen av Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest. Foto: Livsmedelsföretagen

Att livsmedelsproduktionen lägger lika stor vikt vid hållbarhet som vid näring, kvalitet och smak är viktigt för en hållbar och effektiv livsmedelsproduktion.

− Under 1900-talet gjorde livsmedelsindustrin bra, säker mat tillgänglig för miljarder människor. 2000-talets utmaning blir att göra livsmedelsproduktionen klimat- och miljöneutral. Vi är stolta över de insatser våra företag och vår industri redan har gjort men det betyder inte att vi är nöjda. Vi och hela den svenska livsmedelskedjan måste med kraft utöka och påskynda våra insatser för miljön och klimatet. Dagens konsumenter, kommande generationer och vi själva kräver det. Det är ett ansvar vi inte får och inte kommer att svika, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Den 15 maj lanserades det gemensamma hållbarhetsmanifestet som den svenska livsmedelsindustrin ska jobba efter för att påskynda arbetet med att stoppa de pågående miljö- och klimatförändringarna.

Fakta: Åtaganden i korthet:

1. En fossilfri industri. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 ha gått över till fossilfri energi både i vår produktion och i våra transporter.

2. Halvera matsvinnet. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 halvera matsvinnet i den egna produktionen samt bidra till minskat matsvinn i primärproduktions-, handels- och konsumentled.

3. Materialåtervinningsbara förpackningar. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 uppnå 100 procent materialåtervinningsbarhet på samtliga förpackningsslag och att arbeta för att uppnå en högre grad av återvunnet material i våra förpackningar.

4. Goda villkor i leverantörsledet. Vi åtar oss att senast 2020 ha en policy för uppförandekod och arbetsmiljö i våra leverantörsled. Policyn ska följas upp varje år.

5. Effektivare vattenanvändning. Vi åtar oss att höja effektiviteten på vår vattenanvändning. Vi genomför en kartläggning under 2019 och lovar att ha etablerade effektiviseringsmål till 2020.

Här kan man läsa manifestet i sin helhet: https://www.livsmedelsforetagen.se/livsmedelsforetagens-hallbarhetsmanifest/

Fem åttagande för att skapa en mer klimatsmart livsmedelsproduktion. Foto: Livsmedelsföretagen

41 livsmedelsföretag har hittills anslutit sig till manifestet och de får själva välja vilket eller vilka åtagande som passar in på deras verksamhet. När man som företag ansluter sig lovar man att bidra till att uppnå de tillhörande målen och att relevant information om företagets del av åtagandet ska vara tillgängligt för granskning.

– Vår industri kan göra mycket på egen hand, men vissa utmaningar kräver samarbete inom livsmedelskedjan och mellan olika samhällsaktörer för att få genomslag. Utöver våra fem åtaganden kommer vi därför parallellt arbeta med primärproduktionens klimatpåverkan, social hållbarhet och bättre mat- och levnadsvanor, säger Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Fakta: Företag som har anslutit sig till manifestet

Absolut Company, Almondy, Arla Foods Sverige, Arvid Nordquist, Atria Sverige, Bröderna Franzén Mixum, Carlsberg Sverige, Cloetta, Coca-Cola European Partners Sverige, Culinar, Dafgårds, Engvall & Aug Falk Nya Chark, Estrella, Findus, Foodmark, Gotlands Slagteri, Gudruns, Hallands Fruktindustri (Hafi), HKScan Sweden, Ingelsta Kalkon, Kiviks Musteri, KLS Ugglarps, Lindvalls Chark, Lyckeby Starch, Löfbergs, Mårtenssons Partiaffär, Norrmejerier, Nyhlén Hugosson, Orkla Sverige, Pågen, Paulig Foods, Polarbröd, Savolax Eurofish, Skånemejerier, Skövde Slakteri, Spendrups Bryggeri, Stålboms Konditori, Swedish Match, Unilever Norden, Vivels i Stockholm, Zoégas/Nestlé

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 16 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste