En mellanstor mångsysslare

Vill man ha en Claas-traktor i effektspannet 145–165 hästkrafter finns det många modeller att välja mellan. PowerGear har testat en något ovanlig kombination där man valt bort Cebis-terminalen och valt till den steglösa Cmatic-transmissionen. 

 

PowerGear har testat Claas mångsidiga sexcylindriga Arion 630 i CIS+ utförande och med steglös transmission. Foto: Helge Plougmann Nielsen


Hos Claas är traktorer i effektklassen 145–165 hästkrafter inte någon standardprodukt som plockas ned från hyllan när kunden kommer in i butiken. Som kund får man därför vara beredd på en rad frågor från säljaren när det gäller konfigurationer för sin nya traktor. 

Första beslutet som ska fattas är om traktorn ska ha en fyr- eller sexcylindrig motor. Claas bygger nämligen sin modell Arion på 145 respektive 165 hästkrafter med båda motoralternativen. Nästa sak att ta ställning till är om transmissionen, ska den vara steglös eller med växlar? Sist men inte minst gäller det hytten, och om traktorns funktioner ska styras via den förkromade Cebis-terminalen eller om man istället vill ha en mer mekanisk lösning som CIS eller CIS+. När det gäller betjäningen så lägger sig CIS+ mellan CIS och Cebis. Utöver de ovan nämnda parametrarna ska man också fundera kring om man vill ha framaxelfjädring och liknande funktioner. 

Traktorn som PowerGear testat är en sexcylindrig Claas Arion 630 CIS+ med en steglös C-matic-transmission. Som standard är traktorn utrustad med Claas beprövade fyrapunkts hyttdämpning, och som extrautrustning har traktorn försetts med framaxelfjädring.
 

Höger armstöd i traktorns CIS+-version har elektrisk styrning av hydraulventiler och körspak till betjäningen av transmissionen. Dessutom finns en minispak som styr hydraulventiler och vändtegsautomatik. 

Egen transmission

Under sina fötter i Arion 630 Cmatic har testföraren Helge en steglös transmission, som tillverkas av Claas i företagets transmissionsfabrik i tyska Paderborn. Till skillnad från den billiga öl som Paderborn var känt för förr i tiden, så blir testföraren inte yr eller eller illamående av traktorns transmission. Tvärt om är det enligt honom en riktigt trevlig upplevelse att köra med den steglösa transmissionen och känna dess mjuka gång.   

Vid utvecklingen av transmissionen har Claas använt det bästa av två världar. Där andra transmissioner antingen skiftar mellan två mekaniska växlar eller har flera växlar mellan vilka den växlar automatiskt, så har Claas transmission endast två områden mellan vilka den växlar automatiskt. 

Hjärtat i den steglösa transmissionen är en planetväxel med dubbelt solhjul och hydraulikenheter som kan vinklas i 45 grader, och fungera både som hydraulmotor och hydraulpump. Den kompakta enheten delar effekten från motorn i en mekanisk och en hydraulisk del, och efter hastighetsanpassningen samlas effekten till en ren mekanisk effekt som går ut till hjulen.
 

En del av efterbehandlingen av avgaserna sker i avgasröret, varför det vuxit i storlek, men genom att gömma det bakom traktorns högra A-stolpe skymmer det inte sikten nämnvärt.

Lätt att ställa in

Armstödet i CIS+ versionen är betydligt mindre än i Cebis-modellen av Claas Arion, och den stora touch-skärmen har ersatts med en färgskärm i den högra A-stolpen samt en liten display i instrumentpanelen. Armstödet i CIS + domineras av körspaken, som Claas kallar Drivestick, och av en minispak med vilken flera av hydrauluttagen kan styras. Överst på minispaken sitter knappar med vilka man kan byta körriktning. Dessa knappar kompletterar handtaget till vänster om ratten med vilket man också kan byta körriktning. 

Minispakens placering är bra och den är framförallt tänkt till att styra en eventuell frontlastare, och till den funktionen är det praktiskt att ha körriktningsknappar i samma spak. Tyvärr är utformningen av minispaken inte så bra vilket enligt testföraren gör det obekvämt att byta körriktning via knapparna. I gengäld är det väldigt enkelt att ändra och ställa in funktionerna som ska styras via mini­spakens sidoknappar. 

Programmeringen sker mycket lågteknologiskt via en liten display nedanför ratten. Först väljer man den knapp vars funktion man vill ändra och sedan väljer man den funktion man vill tilldela knappen. Den valda funktionen visas längst ner i skärmen i A-stolpen.

På armstödet finns dessutom en rad knappar för inställning och justering av bland annat två fasta motorvarvtal samt skifte mellan tre olika hastighetsspann. Trepunktslyften styrs via knappar på armstödets insida, och på armstödets utsida kan man exempelvis justera arbetsdjupet på en plog via en vridknapp. Till skillnad från Cebis-versionen där frontlyften också styrs via en vridknapp så styrs den i CIS+ modellen via ett av hydrauluttagen. 
 

En modern traktor kräver många kylare, och på Claas Arion behöver man bara öppna ett par clips för att komma åt- och rengöra kylarpaketet. 

Full kontroll med transmissionen

Den steglösa transmissionen kan köras automatiskt, där hastigheten styrs antingen via gaspedalen eller körspaken. Utöver det kan transmissionen köras manuellt och då kontrolleras motorvarvtalet via gaspedalen, och hastigheten regleras med körspaken. 

Under resan till fältet valde testföraren att kontrollera hastigheten med gaspedalen. Motorvarvtalet styr traktorn själv, och under transporten med en tallriksharv upphängd i trepunktslyften kom motorvarvtalet aldrig över 1 500 varv per minut. På fältet startade testföraren med pedalen, men gick snabbt över till att använda den välfungerande cruise-funktionen som enkelt aktiveras via en knapptryckning på körspaken. 

Är man inte nöjd med den valda hastigheten så behöver man som förare endast skjuta körspaken framåt eller dra den bakåt för att ändra hastighet. Den nya hastigheten sparas automatiskt som förvald hastighet och som aktiveras igen genom en knapptryckning på körspaken. När man kommer till fältets ände och ska vända skiftar man till pedalläge genom att trampa ner gaspedalen och trycka på den orangea cruise-knappen på körspaken för att stänga av cruise-läget. Det fungerar enligt testföraren riktigt bra och ger full kontroll över traktorn på vändtegen. Ett litet önskemål till nästa uppdatering skulle vara att cruise-läget stängs av automatiskt när man trampar på gaspedalen. 
 

Claas Arion CIS+ har luftuttag och lufttrycksbromsar som standard. Hydrauluttagen är tryckavlastade vilket underlättar påkoppligen av slangar.

Ny framaxel 

De nya modellerna av Claas Arion levereras med en ny fjädrad framaxel, som till skillnad från den förra framaxeln är en stel axel som vilar på två snedställda hydraulcylindrar. Denna nya framaxeln ersätter den tidigare Carraro-axeln, som med sin separata fjädring av framhjulen gav en väldigt hög förarkomfort. Eftersom den gamla framaxeln var så bra var testföraren nyfiken på om den nya axeln håller samma kvalitet, och resultatet blev överraskande positivt.  

För utan att kompromissa nämnbart med fjädringen så reduceras antalet smörjpunkter på framaxeln till fyra punkter. Vid transport på väg noterar testföraren också att framaxelfjädringen verkar på hydraulcylindrarnas negativa ändar. Det innebär att traktorn även vid kraftiga accelerationer, och med en tung tallriksharv i trepunktslyften, inte reser upp nosen i vädret, utan glider iväg smidigt på landsvägen. Detta ger en ökad stabilitet under vägtransport. 

Vem har tagit verktygslådan? 

Under motorhuven på Claas Arion 630 CIS+ sitter en sexcylindrig DPS-motor (Deere Power System) på 6,7 liter. Motorn är utan boost och har en effekt på 165 hästkrafter samt ett vridmoment på 703 Newtonmeter. Motorns effekt finns på så vis tillgänlig vid alla arbetsuppgifter och dess turbo ger en hög dragkraft vid låga motorvarvtal. Anpassningen till utsläpps­kraven enligt stage IV börjar inne i motorn där Claas arbetar med EGR-avgasåterföring. Utanför motorn renas de avgaserna som inte återförs genom DOC, DPF och SCR-katalysatorer. 

Delar av avgasreningen sker under huven medan resterande rening sker i avgasröret vid traktorhyttens vänstra A-stolpe. Vid en första anblick kan man tro att det kraftiga avgasröret ska skymma sikten åt höger, men när man väl sitter i förarsätet upptäcker man att det inte är något stort problem. 

SCR innebär att det också ska finnas plats för en AdBlue-tank på traktorn, och vart hittar man en sådan plats? Av alla tänkbara ställen har Claas valt att placera AdBkue tanken där Arion tidigare haft en av marknadens bästa verktygslådor. Det finns fortfarande en verktygslåda på traktorn, men den sitter på traktorns högra sida. Beslutet att slopa verktygslådan på vänster sida måste enligt Helge ha tagits i ett låst kontor, och av människor som aldrig har kört en traktor. Att få detta ogjort kan inte gå fort nog. 

Fatta det rätta beslutet 

PowerGear valde Arion 630 i CIS+ versionen och med steglös transmission, både för att testa Claas transmission, men också för att få en uppfattning om CIS+ uppfyller de krav som lantbrukare ställer på en modern traktor. 

Transmissionen fungerar oklanderligt. Testföraren är imponerad av hur enkel den är att ställa in för att optimera samspelet mellan motor och transmission, och hur lätt den gör det att köra traktor. 

Med hänsyn till den valda utrustningen, som tar ut svängarna för hur mycket traktor man kan få för pengarna, tvivlar testföraren Helge inte på att han skulle välja kombinationen CIS+ och steglös transmission före Cebis och powershift-transmission alla dagar i veckan. Det enda testföraren genast saknar från Cebis-versionen är den utmärkta vändtegsautomatiken och möjligheten till en mer precis styrning av frontlyften. 

Claas har valt en strategi med två terminaler där autostyrning och kontroll av Isobus-redskap sker via en extern terminal. Därför är det inte ett handikapp att CIS+ versionen inte har en stor skärm. För körning med frontlastare och redskap som exempelvis strängläggare eller potatisupptagare som har egna styrenheter är CIS+ versionen med steglös transmission det givna valet. 

Ska man jobba med redskap som kräver att både front- och trepunktslyft samt hydrauluttag används är Cebis-versionen att föredra. Om traktorn ska ha steglös transmission eller växlar beror återigen helt på vilka arbetsuppgifter som ska utföras, men ska man gå efter Traktorafprovningens resultat så finns det bränsle att spara när motorvarvtalet reduceras. Testföraren är övertygad om att han, skulle han växla själv, inte skulle nå ner i de låga motorvarvtalen vid körning både på väg och på fältet som den steglösa transmissionen. 

 

Teknisk specifikation

Motor
: FPT
Antal cylindrar: 6
Slagvolym, l: 6,7
Nominell effekt, kW/hk: 114/155
Maxinal effekt, kW/hk: 121/165
Vridmoment, Nm: 703
Vikt, kg: 6 740-7 600
Transmission: Steglös
Bränsletankens volym, l: 285
AdBluetankens volym, l: 16
Hydraulkapacitet, l/min: 110
Lyftkapacitet bak, kg: 8 000
Lyftkapacitet fram, kg: 4 000
Längd utan frontlyft, m: 4,759
Höjd, m: 3,050
Axelavstånd, m: 2,820
Framdäck: 540/65 R28
Bakdäck: 650/65 R38

 

Plus: 
 

  • Steglös transmission med enkel inställning
  • Ny framaxel med hög komfort och få smörjpunkter
  • Tyst hytt
  • Hydraulventiler med tryckavlastning
  • Lätt att ställa in lyfthöjden vid vilken kraftuttaget stängs av automatiskt
  • Fotpedal för inställningen av ratten


Minus:
 

  • Bristfällig design hos minispaken
  • Verktygslådan har försvunnit från vänster sida
  • Frontlyften lägger beslag på en hydraulventil

 

Helge Plougmann Nielsen
MaskinBladet Dk
Översättning:
Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

Artikeln publicerades lördag den 25 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste