Från Sverige - nu på restaurang

Många vill veta vad maten man äter har för ursprung, inte bara hemma men även på restaurang. Nu ska det bli lättare då Visita erbjuder sina medlemmar att använda märkningen Från-Sverige.

– I höstas visade en undersökning att 8 av 10 restauranggäster vill ha ursprungsmärkning, därför känns det extra bra att Visita och Från Sverige nu har kommit överens om detta samarbete, säger Åsa Odell ordförande för LRF Kött, i ett pressmeddelande.

De restauranger som vill märka sin meny kan märka upp olika livsmedel, som till exempel kokta ägg på frukostbuffén eller svenska tomater. Ursprungsmärkningen Kött från Sverige kommer också att vara tillgänglig för det kött och chark som är svenskt på menyn.

För att restaurangerna ska få använda sig av ursprungsmärkningen krävs bland annat att restaurangen är certifierad enligt ett kvalitetssystem till exempel IP livsmedel och restaurangverksamhet. Restaurangen måste ha rutiner och god kontroll över spårbarheten kring de livsmedel som de köper in.  

– Det här är ett bra sätt för restauranger och restaurangkedjor att visa att de har koll på ursprunget. Det ökar dessutom medvetenheten om råvarors ursprung. Restaurangerna är välkomna att kontakta oss för att få mer information om ursprungsmärkningen, säger Maria Forshufvud, vd svenskmärkning AB, i ett uttalande. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 23 maj 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera