Många väljer helst svenskt i butik

72 procent av de tillfrågade väljer medvetet svenskt i mataffären. Vilket är en ökning med sex procentenheter från motsvarande undersökning 2014.

Enligt en ny undersökning bland 1 800 konsumenter svarade fler än sju av tio att de helst väljer svenskt i butik. I toppen av livsmedel ligger svensk mjölk följt av ägg. Foto: Carolina Wahlberg 

Bakom undersökningen som genomförts av Sifo, står Ica och LRF, som sedan 2014 haft ett samarbete med ett mål att öka kunskapen om svensk mat, främja tillväxten av den svenska landsbygden samt öka utbudet av varor från Sverige i butik.

– Sedan samarbetet med LRF inleddes har vi ökat försäljningen av svensk mat, 90 procent av det färska köttet, och drygt 90 procent av Icas mejerisortiment är i dag svenskt. Det är glädjande att konstatera att så många konsumenter uppger att de medvetet väljer svenskproducerade livsmedel, det är ett kvitto att vårt samarbete har gett resultat. Undersökningen visar också att det finns stora möjligheter framöver att erbjuda än mer svenskt inom flera kategorier, säger Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Dyrare är okej

Enligt undersökningen var 42 procent generellt sett beredda att betala mer för svenska livsmedel. Endast en procent angav svaret nej, aldrig.

– Att så många konsumenter vill betala mer för svenska livsmedel visar att Sveriges bönder ligger långt framme i hållbarhetsarbetet. Att välja svenskt innebär många mervärden, som god djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bra miljöhänsyn. Allt detta medför också högre kostnader för bönderna. Att fler köper svenskt är viktigt för att vi ska kunna utveckla livsmedelsproduktionen i Sverige. Det ökande intresset för svenska livsmedel leder också till bättre ekonomiska förutsättningar för Sveriges livsmedelsproducenter, säger Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.

Mjölk och ägg

På frågan om vilken som är anledningen till att man helst väljer svenskproducerad mat var topp tre svar följande:

Värnar om svenskt lantbruk (81 procent)
Korta transporter (75 procent)
Bättre djurhållning (73 procent)

När det gäller kategorier där flest svenska inköps görs leder mjölk med 89 procent. Följt av:

Ägg (88 procent)

Smör (77 procent)

Potatis (76 procent)

Nötkött (72 procent)

Svenska tomater är något som fler skulle handla oftare om det fanns tillgängligt. Foto: Carolina Wahlberg

På frågan om vilka livsmedel man oftare skulle välja svenskt av om det fanns tillgängligt svarade 55 procent tomater, 42 procent broccoli och 32 procent kål. Sötpotatis, havre och bönor fanns också med bland önskningarna.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 26 juni 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste