Växande intresse för havre – industrin storsatsar

Under våren/sommaren har vi i Norden sett ett par större affärer inom förädlingskapaciteten för havre. Samt stora investeringar i befintlig produktion.

 

Havren blir allt populärare som livsmedelsråvara: havregryn, havredryck, havreprotein, betaglukan och mjöl. Hälsosamma egenskaper och glutenfrihet gör det till en eftertraktad råvara av livsmedelsindustrin som utvecklar nya produkter.
Foto: Mostphotos.com


Det går för fullt i nordiska havreindustrin. Det talas om havreanläggningar som går för fullt och ändå har svårt att hinna med efterfrågan.  Andelen havre som går till livsmedel ökar samtidigt som den totala havreproduktionen minskar.

Den internationella havrehandeln domineras av tre nationer Sverige, Finland och Kanada. I Finland stiger nu den inhemska konsumtionen av havre till livsmedel kraftigt. 

Enligt Luke, Finlands institut för naturresurser, äter nu de finska konsumenterna 7,3 kg havre per person och år. Vilket är en kraftig uppgång jämfört med början av 2000-talet då konsumtionen låg på 3,0 kg per person.

Enligt finska tidningen Aamulehti ska efterfrågeökningen på havre till och med lett till tomma hyllor i regionen Birkaland i västra Finland. 

De senaste åren har efterfrågan på havreprodukter ökat med 10 procent årligen.
 

Mats Liedholm, Fazer Sverige.
Foto: Fazer Group

Fazer köper i FInland

Finländska livsmedelskoncernen Fazer Group köpte i slutet av juni finska familjeföretaget Kaslink och kallar det för ett strategisk uppköp.  

Kaslink utvecklar och producerar matlagningsprodukter, drycker och snacks för den skandinaviska marknaden, med tyngdpunkten på produkter producerade av havre. Och säljer bland annat havredryck i Sverige.

 – Vi är väldigt glada över detta potentiella förvärv. Kaslink har lanserats framgångsrikt även på den konkurrensutsatta svenska marknaden, och har utvecklats väl på den finska marknaden, vilket skapar en stark plattform för framtida tillväxt, säger Mats Liedholm, vd, Fazer Sverige, i ett pressmeddelande.

Satsar på havre

Fazer-koncernens mål är att expandera i norra Europa och internationellt och ambitionen är att bli en av de ledande aktörerna inom växtbaserade måltider.

Enligt Fazer Group så växer den totala marknaden för non-dairy produkter (mjölkfria) i Västeuropa årligen med över 17 procent. Företaget ser stora möjligheter med havren och har investerat runt 320 miljoner kronor i kvarnverksamheten både i Lidköping och Finland. 

I januari 2019 tillkännagav Fazer att man investerar 400 miljoner i produktion av xylitol med havre som råvara i en anläggning i Finland. 
 

– Havre är ett strategiskt satsningsområde för Lantmännen, säger Per-Olof Nyman, Lantmännen.
Foto: Lantmännen

Lantmännen köper i Östergötland

I mars stod det klart att Lantmännen köper brittiska Tate & Lyles anläggning för förädling av havre i Kimstad utanför Norrköping. Anläggningen har en årlig kapacitet på 55 000 ton

– Havre är ett strategiskt satsningsområde för Lantmännen och vidareutvecklingen av havreaffären är central för vår strategi ”Jord till Bord 2030”. Vi har redan idag en stark position inom havre och detta förvärv ger Lantmännen tillgång till en modern kvarn som kompletterar befintlig produktionskapacitet inom havre och skapar en unik möjlighet att utveckla och producera ingredienser med havre som råvara, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen, i ett pressmeddelande.

På anläggningen i Kimstad produceras idag havreprotein, betaglukan och havrestärkelsemjöl. Produktionsprocesserna på anläggningen har stora likheter med produktionen på Lantmännen Reppe och kommer att vara en del av division Energi inom Lantmännen.
 

 – Marknaden för uthålligt producerade växtbaserade livsmedel har bara börjat att utvecklas, säger Pekka Kuusniemi, Raisio.

Raisio investerar halv miljard

Finska livsmedelsföretaget Raisio gick i början i juni ut med beskedet att man kommer att investera 45 miljoner euro (475 miljoner kronor) i en ny fabrik för utveckling och produktion av växtbaserade produkter med mervärden. Den nya fabriken kommer att vara specialiserad på produkter från havre men även andra växtbaserade livsmedel.

– Den när investeringen är den största organiska tillväxten för Raisio på flera decennier, säger, Pekka Kuusniemi, koncernchef Raisio. Marknaden för uthålligt producerade växtbaserade livsmedel har bara börjat att utvecklas.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 11 juli 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste