Affärs-utbildning för mjölkbönder

IHM Business School har tagit fram en ny affärsutbildning för svenska mjölkbönder.

 

Den nya utbildningen som har tagits fram av IHM Business School har kommit till på initiativ av Peter Kofoed, medlemschef på Arla Foods.

– Vi har satsat på olika initiativ för att skapa en positiv stämning i branschen, och i samband med detta tog vi kontakt med IHM, säger Peter Kofoed. Ungefär samtidigt kom parallellt ett par andra utbildningar från andra aktörer som är mer eller mindre anpassade för mjölkbönder.

Mer mjölk

Affärsutvecklaren Johan von Walkendorff har varit med och utformat programmet och beskriver det så här:

– Den svenska mejeribranschen vill producera mer mjölk, det är kärnan i det här arbetet. Men mjölkböndernas hårda arbete gör att de har svårt att hinna lyfta blicken och sätta en affärsmässig övergripande plan för verksamheten. 

Utbildningen är fokuserad på: ledarskap, affärsstrategi/lönsamhet och verksamhetsstyrning.
 

 

Jordbruksaktuellt
redaktionen@ja.se • 019-16 61 30

Artikeln publicerades torsdag den 08 augusti 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste

Herre eller tjänare

Krönika: Hur står det till med din beställarkompetens? I en värld som företagare där många saker tenderar att bli allt mer komplicerade räcker det egna sunda bondförnuftet inte alltid till, även om det räcker bra långt. Nya tekniker, nya trender, nya uppföljningsverktyg med mera, riskerar att bara bli spännande (och dyra) om du inte vet vad du kan få ut av dem. De som säljer in dem har alla argument och fördelar, men har du de rätta frågorna för att få maximal utdelning på din investering i både tid och pengar?

Kommentera