Företaget som växer

Trenden med att äta mer svenskproducerade livsmedel växer och har lett till flera framgångsrika livsmedelsföretag i Sverige. Ett av dem som är relativt nytt, men har tagit Sverige med storm med sina champinjoner, är Östgöta Svamp AB.

 

Europakommissionens 28 länder läste och avvisade remissen många gånger innan det hade framlagts tillräckligt mycket bevis för att de D-vitaminberikade svamparna var utan risk och gick att äta för konsumenter. Foto: Östgöta Svamp AB

Jordbruksaktuellt har pratat med Mahziar Namedanian, en av ägarna av Östgöta Svamp AB.

Han berättar om bakgrunden till företaget som i dag är Sveriges största svampodling och fortsätter ta marknadsandelar och kamma hem priser, nu senast ICA:s pris Årets hälsoentreprenör 2019.

De fyra vännerna Mahziar Namedanian, Hossin Nadali Najafabadi, Mohammad Naghi Jalili och Edris Safravi träffades på Linköpings universitet, men kommer ursprungligen från Iran.

Ingen av dem hade någon erfarenhet av att odla svamp men Mahziar har sålt svampar tidigare och hade en idé som han lanserade för sina vänner. De tog fram en affärsplan på 180 sidor och presenterade det för banken för att få hjälp med finansieringen och ansöka om ett lån.

– Men de kunde inte låna ut så mycket som en krona till oss. Men eftersom vi alla hade doktorerat och fått lön, hade vi kunnat spara pengar och lyckades köpa en avvecklad kycklinganläggning i Östergötland på 13 000 kvadratmeter, då jag kände den tidigare ägaren, säger Mahziar.

Drömmen blir verklighet

Efter åtta månader, 2014, registrerade de företaget och 2015 började de sälja sina första champinjoner. Nu är Östgöta Svamp den största leverantören till Ica, Lidl och Axfood som distribuerar svampen till deras butiker runt om i Sverige. Varje dag säljer de mellan två och tre ton svamp.

Företaget säljer två sorters champinjoner, vanliga och kastanjechampinjoner. Både ekologiska och konventionella av samma sort. Portabello som de också säljer, är detsamma som kastanjechampinjoner men har vuxit två dagar längre, förklarar Mahziar.

Komposten som de odlar svamparna i består av sju ingredienser som inkluderar utsädet och gödningen. Komposten köps av ett företag i Tyskland, som uppgav att prestandan var 25 kilo svamp per kvadratmeter. Men med Östgöra Svamps teknik och kontroll av alla parametrar liksom luftfuktighet i anläggningen, har de kunnat producera 32 kilo per kvadratmeter.

Östgöta Svamp AB säljer mellan 15-18 ton svamp varje vecka.

D-vitaminberikade

Något som är unikt för odlingen är att de sedan 2018, efter tre år, fem miljoner kronor och många turer, säljer D-vitaminberikade champinjoner i svenska butiker.

Det har nämligen upptäckt att en beståndsdel i svampen med hjälp av en särskilt UV-lampa kan omvandlas till D-vitamin. 200 gram av svampen ger det rekommenderade dagliga behovet av D-vitamin, enligt Mahziar.

Östgöta Svamp är också det första företaget i hela Europa som får och kan sälja D-vitaminberikade champinjoner. Men det har inte varit någon enkel resa. Efter att Almi och Vinnova fått upp ögonen för företaget, har de hjälpt till för att göra detta möjligt.

– När man arbetar inom livsmedelsbranschen måste man vara ansvarsfull, då man arbetar med livsmedelssäkerhet. Det är en ”risky-buiseniss” men våra köpare är jättenöjda med att vi är seriösa och kan erbjuda en hög kvalitet, säger Mahziar Namedanian på Östgöta Svamp AB. Foto: Östgöta Svamp AB

Personal och lönsamhet

I dag har företaget 19 anställda, i huvudsak utländsk arbetskraft, då svensk personal inte är lika snabba på att skörda svampen. Däremot går alla under kollektivavtal och cirka hälften av personalen har rekryterats från Arbetsförmedlingen.

– Många av dem saknar utbildning eller tal- och skrivkunskaper. Vi ger dem ett jobb och en uppgift. Det är få företag som tar emot personal från Arbetsförmedlingen, men det här är ett utmärkt jobb för människor som har svårt att komma in i arbetslivet.

Svampen plockas för hand, paketeras och körs till olika centrallager som de har avtal med i Helsingborg, Halmstad och Stockholm. I dag finns 25 andra svampföretag i Sverige. Östgöta Svamp, som enligt Mahziar har 80 procent av marknaden, expanderar fortfarande och hoppas på bättre lönsamhet framöver.

– Det som driver mig är att jag älskar mitt jobb, jag jobbar sju dagar i veckan. Jag har inte varit ledig en dag sedan vi startade företaget. Men snart ska jag vara pappaledig och då behöver jag hitta någon som kan ersätta mig när jag är borta. Men det här har varit våran bäbis innan, avslutar Mahziar.

Kerstin Gauffin
Kerstin Gauffin
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 05 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste