Nu blir det lättare att sälja och köpa ull
På Ullförmedlingens nya marknadsplats kan fårbesättningar och privatpersoner sälja och köpa ull, och genom en karta blir det lätt att hitta närmaste mötesplats.
Marknadsplatsen är tänkt att kunna utnyttjas av både små och stora aktörer.
– Alla är välkomna. När det gäller ull så finns det en del som är hantverksdelen, den småskaliga när man köper lite ull fast betalar ganska bra för den. Sen finns det en annan del med uppköpare eller andra aktörer som köper stora volymer men där kilopriset är väldigt lågt. Men jag hoppas att det här ändå kan bli en kanal för alla, som kan öka marknaden för ull, säger Fia Söderberg, grundare och projektledare för Ullförmedlingen.
Sökt stöd
Det är Fia som har grundat Ullförmedlingen, och det är hon som kommer jobba med drift och utveckling av hemsidan.
– Vi har även anlitat en fotograf och två konsulter för att bygga upp det tekniska, och det är en designbyrå har gjort den grafiska profilen.
Den nya hemsidan har finansierats med pengar från Upplandsbygd Lokalt Ledd Utveckling.
– Jag sökte ett projekt och det är tack vare att vi fick det som hemsidan nu blir verklighet.
Tidigare på Facebook
Ullförmedlingen fanns tidigare som en grupp på Facebook, och kommer finnas kvar där under en övergångsperiod innan det bara blir den nya hemsidan som används.
– Jag startade gruppen 2013 eftersom det saknades en arena där köpare och säljare kunde mötas, säger Fia och fortsätter:
– Gruppen har i dagsläget 6 000 medlemmar, den blev populär snabbt så det märktes att det fanns ett intresse.
Anledningen till övergången är bland annat att Facebook har börjat stoppa annonser om djur och produkter från djur samt att det har varit svårt att få en överblick i gruppen om vad som finns till salu.
– Sen har ju inte alla Facebook, det är också en viktig anledning, säger Fia.
Kopplas till karta
På Ullförmedlingen skapar du en profil, där du anger din adress. Adressen kopplas till en karta som gör det lätt för säljare och köpare att hitta varandra.
– När man lägger in en annons så hamnar den som en plupp på en karta.
I annonsen kan säljaren lägga upp bilder på ullen och man kan kategorisera ullen efter kvaliteten.
– Exempelvis hur lång den är, hur skräpig den är, vilken färg och om den är tvättad eller kardad. Annonsen blir också taggad med de olika parametrarna så de är lätt att hitta det man söker, säger Fia och fortsätter:
– Det här kommer man kunna utveckla i framtiden, kanske med användningsområden eller förädlad ull, men just nu är det fokus på den råa ullen.
Högsäsong
Fia hoppas att det är många fårägare som kommer nyttja tjänsten nu när det är tid för höstklippning.
– Just nu är det ju högsäsong för ullen, det är höstklippningen som har bäst kvalité och lämpar sig bäst för förädling. Så det är nu som jag hoppas att många fårägare skapar ett konto och passar på att lägga ut sin ull.
Ökad kunskap
På hemsidan finns det också kunskapsguider att ta del av, och i framtiden kommer det även finnas onlinekurser.
– Det är många som vill ha mer kunskap, exempelvis om hur man får bättre ull, vilka fårraser som finns, olika ullkvalitéer och varför det är bättre att köpa svensk ull.
Ullförmedlingen har även en egen Ullpodd.
– Vi har lite olika teman och så intervjuar vi olika intressanta personer, både inom får- och ullbranschen men även utanför. Det kan vara exempelvis personer från textilindustrin eller modebranschen, berättar Fia och fortsätter:
– Det senaste avsnittet handlar bland annat om ett spinneri i Jämtland som heter Ullforum, och om olika sätt att färga ull.