Katalysera din passion

Krönika: Alkoholfri sprit, här är det någon som tänkt utanför den berömda boxen. Att ha en idé som går rakt emot definitionen av vad något är och våga tro på den och lyckas kommersialisera den kräver mod. Det gemensamma för de som lyckas sätta en ny produkt eller tjänst på marknaden är envishet och inte minst tajming av vad marknaden vill ha.

 

Nyss nämnda vara, baserad på spannmålsprodukter, är resultatet av en hälsotrend som genomsyrar samhället. Konsumenten vill ha men ändå inte. Vi äter och dricker även med ögonen och efter generationer av ”programmering” behöver maten och drycken leva upp till förväntningarna från flera av våra sinnen. 

Det innebär att de som söker alternativ till traditionell kost och dryck uppskattar när det upplevs som den ursprungliga produkten, men med en annan råvara som bas. 

Här borde det för livsmedelssektorn, där det svenska lantbruksföretaget är den självklara basen, finnas oändliga möjligheter att ta fram nya produkter. Alla kunder är intressanta och det gäller att inte döma utan lyssna efter behov. 

I Storbritannien väljer ca 40 procent av de som är yngre än 35 år vegansk kost. I Sverige har vi inte samma andel men hur möter vi en allt större efterfrågan på vegetariska alternativ även från de som inte är vegetarianer? Enligt Axfoods Vegobarometer äter ca en fjärdedel av svenskarna vegetariskt minst två gånger i veckan men det är stora skillnader utifrån ålder, kön och bostadsort. 

Hur kan svenskt lantbruk möta denna mattrend? Troligtvis behövs det i alla led en ökad medvetenhet om vad som driver de olika konsumentgrupperna för att kunna bidra med nya idéer. 

Sannolikt är det inte den enskilde lantbruksföretagaren som ska driva igenom nya produkter. Det behövs dock en dialog genom hela livsmedelskedjan för att till exempel våga odla alternativa grödor och successivt skapa behov och intresse och inte minst lära sig vad som fungerar. 

Förändringen i efterfrågan kommer att ge möjligheter att utveckla nya koncept och påverka utvecklingen på marknaden. Är du en eldsjäl som brukar lyckas påverka din omgivning? Vad har just du gått och tänkt på att du vill utveckla? Kanske dags att kroka arm med någon i livsmedelskedjan.

Inom studievärlden pratas det om problembaserad inlärning. En central del i detta är att alla tar ett eget ansvar för sitt lärande och att man utgår från problem, svagheter och brister. Varför inte prova möjlighetsbaserad inlärning för att utveckla det svenska lantbruket? Då stimuleras vi till att fundera i nya tankebanor och hitta nya lösningar genom att fokusera på alla de styrkor som finns i det svenska lantbruket.

 

Rolf Åttingsberg 

Artikeln publicerades tisdag den 29 oktober 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera