MF vinnare på krympande marknad

Tre märken är de enda som ökat sin försäljning väsentligt hittills i år när vi summerar statistiken över antalet inregistrerade traktorer över 3 ton januari till oktober. Försäljningen av traktorer ser ut att minska för andra året i rad.

Foto: Vilhelm Ektander

Om försäljningsutvecklingen fortsätter i samma riktning under årets två sista månader kommer vi för andra året i rad få se en sjunkande försäljning av traktorer över 3 ton i Sverige.

De enda traktormärken som ökat sin försäljning rejält hittills i år är Claas, Massey Ferguson och McCormick. MF har under januari-oktober ökat sin försäljning till drygt 300 maskiner, jämfört med knappt 200 sålda maskiner under samma period 2018.

McCormick uppstickare
Ännu större försäljningsökning hade McCormick som gick från en till fem sålda maskiner under samma perioder. Även Claas ökade sin försäljning, med 13 procent till drygt 90 sålda maskiner mellan januari och oktober i år.

Till de stora förlorarna hör Deutz som tappat över en tredjedel av sin försäljning. Även marknadsdominanten John Deere backade något, cirka 10 procent. Övriga traktormärken på Sverigemarknaden har ökat eller minskat sin försäljning med några enstaka procent hittills i år.

När man tittar på hur försäljningen fördelar sig mellan de olika effektklasserna så har det hänt mest längst ned respektive högst upp på effektskalan.

I samtliga de tre lägsta effektklasserna hade försäljningen ökat markant fram till oktober i år. Samma utveckling rådde i de två högsta effektklasserna, där det dock är svårare att dra någras slutsatser eftersom det rör sig om så få sålda maskiner.

Bland de effektsvaga traktorerna sticker också MF ut i positiv bemärkelse, med fem sålda traktorer i den lägsta effektklassen hittills i år, jämfört med inga sålda traktorer alls samma period ifjol.

Valtra vinnare och förlorare
Det är också i de effektsvagaste klasserna de nyare märkena – det vill säga kategorin övriga – tagit sig in på marknaden och ökat sin försäljning. I den svagaste effektklassen mer än fördubblade kategorin övriga försäljningen hittills i år jämfört med samma period 2018.

En av vinnarna i de lägre effektklasserna var Valtra, som ökade sin försäljning av traktorer 69-82 hästkrafter mer än femfalt. Samtidigt som Valtra tappade ännu mer i försäljning i effektklassen ovanför – 97-109 hästkrafter.

I de tre mellankategorierna i spannet 137–192 hästkrafter har försäljningen av traktorer minskat med omkring 10-15 procent. En effektklass där försäljningen minskat markant är traktorer 248-300 hästkrafter där försäljningen sjunkit med en fjärdedel.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 05 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera