Unik lösning för småskaliga livsmedelsföretag
Ett system som ska verifiera ursprung och möjliggöra en direktkanal mellan lantbrukare och konsument. Det är idén som ska underlätta för småskaliga livsmedelsproducenter och som nu utvecklas av Agrovektor AB.
Med en satsning på 2,5 miljoner kronor ska det nystartade företaget Agrovektor nu utveckla en blockchainlösning anpassad till svenska småskaliga livsmedelsproducenter. Av 58 sökande var projektet ett av åtta som antogs av Vinnova, Statens Innovationsbyrå, och därmed fick medel på 1,5 miljoner kronor som under ett år ska gå till att utveckla en prototyp.
Det hela handlar om en världsinnovation i jordbruks- och livsmedelsbranschen och ett projekt som är unikt på många sätt, menar Cecilia Ryegård, vd för Agrovektor.
– Det känns otroligt roligt att vi fått de här pengarna. Vår idé är tämligen unik. Ett tiotal blockchain-startups i världen är relaterade till jordbruk. Det finns några få i världen som rör blockchain och livsmedel. Wal-Mart i USA driver ett liksom Carrefour. Men ingen har satsat på att ta fram en lösning för småskaliga livsmedelsproducenter. Enligt vår förstudie är det faktiskt egentligen där som behovet är som störst, säger Cecilia i ett pressmeddelande.
Projektet ”Foodchain by Blockchain” är även unikt på fler sätt då det drivs av en kvinnlig ägare, något som i blockchain-relaterade företag är ovanligt och knappt förekommande.
Allt i ett
Agrovektors lösning ska kunna säkra spårbarhet och livsmedelsäkerhet, förenkla dokumentationen i livsmedelskedjan, minimera riskerna för fusk och även ge producenten möjlighet till direktkommunikation med konsumenten. Detta ska ske med hjälp av blockchainteknik.
Blockchain är bland annat den bakomliggande tekniska lösningen för kryptovaluta som Bitcoin. Att lägga informationen i denna tekniska lösning, är enligt företaget ett sätt hålla den helt säker och autentisk eftersom den inte går att manipulera i efterhand.
Anpassad lösning
Enligt Cecilia så har det mesta av blockchainutvecklingen hittills hamnat inom finansvärlden eller inom läkemedelsindustrin, men alla är inte heller överens om att detta är den kommande framtiden i livsmedelsbranschen.
– Några förstudier har gjorts även i Sverige. Men ingen har tagit några nämnvärda steg mot en kommersiell, marknadsanpassad lösning. Det är detta vi gör nu. Projektet är av pionjär status på den svenska livsmedelsmarknaden, troligen också i världen. Vi hoppas kunna underlätta för den småskaliga livsmedelsproduktionen och för de som vill köpa in småskaliga livsmedel från svenskt jordbruk. Meningen är att systemet sedan ska kunna skalas upp på ett flertal sätt, säger Cecilia och tillägger att de framtida idéerna är många.
Agrovektors samarbetspartners i projektet är två lokala småskaliga producenter, Skeby Gårdar och Fröslunda Ägg, samt ICA Hjertberg som är en av västra Sveriges största ICA kvantum-butiker. Även KRAV och Svenska Ägg är med som rådgivande partners.
Vinnovas motivering
Projektet har potential att åstadkomma en stor positiv effekt hos mindre aktörer där blockkedjan erbjuder transparens och tillit till verksamheten. Applikationsområdet erbjuder både en arena för teknikutveckling och en möjlighet att gynna miljöaspekter kring livsmedelsproduktion. Aktörskonstellationen visar på god kompetens både gälande tekniken och områdesspecifika utmaningar.