Icas vinst ökar med 50 miljoner

Ica gruppen gjorde ett rörelseresultat för tredje kvartalet som överträffade marknadens förväntningar. Nu är investeringen påbörjad för att kunna expandera e-handeln ytterligare. 

 

”Ännu ett kvartal med genomgående stabil utveckling.”Foto: mostphotos


Koncernens nettoomsättning uppgick till 29 818 Mkr (28 846), en ökning med 3,4 procent.

Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster var 1 599 Mkr (1 499). Omräknat enligt IFRS 16, uppgick rörelseresultatet 2018 till 1 549 Mkr

I resultatet ingår resultat från avyttringar samt nedskrivning av anläggningstillgångar med netto -4 Mkr (-96)

– Vi kan rapportera ännu ett bra kvartal med genomgående stabil resultatutveckling, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg. Undantaget är Apotek Hjärtat där försäljning och resultat i kvartalet dessvärre påverkats negativt av de störningar vi haft under uppstarten av det automatiserade lagret i Norrköping. 

Minskad eko-försäljning

Butiksförsäljningen av ekologiska produkter hos Icas centrala sortiment minskade under perioden oktober 2018 - september 2019 (rullande 12 månader) med 2 procent jämfört med motsvarande period föregående år. 

Enligt Ica kan förändringar i försäljningen av det ekologiska sortimentet delvis kopplas till en lägre tillgång i vissa kategorier kombinerat med prisvariationer samt ett fortsatt ökat intresse för lokal- och svenskodlat.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 06 november 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera