Veggo-alternativ större än kött om tio år

Den svenska dagligvaruhandel ser potentialen till en stor tillväxt för vegetariska köttalternativ. Icas vd tror till och med att substituten kan bli större än köttsegmentet om tio år.

 

Vegetariska burgare baserade på rödbetor och vegetabiliskt protein är en av varorna som tar upp konkurrensen med köttet i livsmedelsbutikernas hyllor. Foto: Mostphotos

Svenska dagligvaruhandel är angelägna om att hänga på den vegetariska trenden med processade köttsubstitut. I en artikel i Svenska Dagbladet flaggar alla de tre livsmedelskedjorna som dominerar den svenska marknaden, Ica, Axfood och Coop att de  satsar på segmentet och kommer att utöka den satsningen.

- Det här är ett nytt och efterfrågat tillväxtområde. Då får de vegetariska produkterna en oproportionerlig stor andel i butikerna, säger Icas vd Per Strömberg till Svenska Dagbladet.

Vegetariskt större än kyckling om sex år

Coop rapporterar om 50 procents ökning för färska vegetariska köttsubstitut och Axfood säger att de vegetariska varorna har ökat sin försäljning med 40 procent.

Per Strömberg uppger till Svenska Dagbladet att med dagens tillväxttakt kommer de vegetariska substituten att vara ett segment lika stort som kyckling under 2025. Enligt Per Strömbergs beräkningar kommer sedan segmentet att vara lika stort som den totala köttförsäljningen om ytterligare fem år.

Nischsegments tillväxt­kurvor är dock sällan så linjära som Ica-chefens förhoppningar ger sken av. Det kan vara vanskligt att dra ut tillväxten från ett segment som knappt existerade för ett år sedan.

Nudging ska ge tillväxt

Ett sätt för livsmedelshandel att öka försäljningen av de vegetariska alternativen är så kallad nudging, att påverka kundens val genom arrangerade valsituationer. Istället för att bara koncentrerar alternativen till en egen hylla säljs de sida vid sida intill kött. Att intill köttfärs ligger sojafärsen och bredvid biffen ligger växtbaserat substitut.

Kedjornas strategier går isär där Axfood vill blanda de nya produkterna med befintliga sortiment, medan Coop och Ica tror mer på renodlade vegetariska hyllor.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 08 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera