Willys lyfter Axfoods resultat

Axfoods resultat för tredje kvartalet är 57 miljoner kronor bättre än förra året. Ökad försäljning i Willysbutikerna lyftyer hela koncernen.

 

Axfood redovisar en omsättning på 12 731 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Att jämföra med 12 050 miljoner kronor för samma period förra året.

Rörelseresultatet ökade till 715 miljoner kronor (615), och rörelsemarginalen till 5,6 procent (5,1). Av resultatförbättringen beror 43 miljoner kronor på den nya redovisningsstandarden för leasing, IFRS 16.

Axfood uppger att man under perioden har vuxit mer än marknaden och tagit andelar med en butiksförsäljningstillväxt på 6,7 procent och en e-handelstillväxt på 38 procent.

– Med en butiksförsäljningstillväxt om 6,7 procent och en e-handelstillväxt på hela 38 procent konstaterar jag att vi även detta kvartal växer mer än marknaden i båda kanalerna. Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling, säger Axfoods koncernchef och vd Klas Balkow i en kommentar.

– Vidare ser vi en positiv tillväxt för Hemköps butiksförsäljning inklusive franchise, nu med draghjälp från tillskottet av Östenssons nio butiker från och med 1 september. 

Jordbruksaktuellt

 

Artikeln publicerades tisdag den 12 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste