Satsar på mer svensk svamp

Sveriges största ekologiska svampodlare Hällestadsvamp AB satsar på ökad produktion med nya lokaler, ny styrelse och ny vd. 

 

Champinjoner är en av de svampar som Hällestadsvamp AB odlar. Foto: Mostphotos


Hällestadsvamp drivs av bröderna Mathias och David Persson, som är andra generationen i företaget. Nu väljer bröderna att öka produktionen av olika typer av matsvamp och förädlade produkter, med målet att öka omsättningen i företaget.

– Vi importerar majoriteten av all odlad svamp till Sverige i dag trots att vi har förutsättningar att vara helt självförsörjande. Det vill vi ändra på, säger Mathias Persson, som kliver av som vd men stannar i bolaget som marknads- och utvecklingschef.

Företagets varumärken Hällestad, Solbacka Champinjoner och Svill kommer finnas kvar men samordnas i ett bolag. 

Nytt och växtbaserat 

Med helt nybyggda lokaler blir de även en av Sveriges modernaste produktionsanläggningar. 

– Vi har redan inlett samarbeten med flera av nordens största livsmedelsbolag med syfte att gemensamt driva utvecklingsprojekt mot den typ av nya, växtbaserade livsmedel som konsumenterna efterfrågar allt mer, fortsätter Mathias Persson. Den nya organisationen frigör resurser att ytterligare utveckla den typen av samarbeten med våra kunder och andra partners.

Ser potential

Som ny vd tillträder Torbjörn Malder. 

– Framtidens mat kommer till en allt större andel att utgöras av växtbaserade och lokalproducerade råvaror. Jag ser därför en enorm potential för oss att växa och utvecklas både inom foodservice och mot konsument, säger Torbjörn.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 03 december 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera