Brantare uppåt för dansk grisprisprognos

Danskt griskött går åt som smör i solsken och nu uppdaterar Seges sin prisprognos för första halvåret 2020 till över 15 danska kronor. 

Den afrikanska svinpestens framfart i Kina har lett till en markant ökning av landets importbehov, något som gagnar de europeiska länder med exporttillstånd, däribland Danmark. Därför justerar nu Seges upp sin prisprognos, som sträcker sig till och med första halvåret 2020.

– Priserna har stigit snabbare än förväntat och vi kan nu se fram emot en ännu kraftigare prisutveckling 2020. Det är naturligtvis en trist bakgrund med spridningen av afrikansk svinpest i Asien, men för de danska lantbrukarna finns det anledning att glädjas över de höga grispriserna, säger Klaus Kaiser, företagsekonomisk chef på Seges, i en kommentar. 

Lönsamheten är mycket god för danska grisföretagare, och spås förbli så ett bra tag till. Seges företagsekonomiska chef Klaus Kaiser uppmanar dem att passa på att amortera och rusta sin produktion inför framtiden.
Foto: Mostphotos

Gynnar hela samhället

Den tidigare prisprognosen spådde det genomsnittliga grispriset under första halvåret 2020 till 13,94 danska kronor per kilo, medan den uppjusterade prognosen säger 15,06, vilket motsvarar strax över 21 svenska kronor. 

– De höga priserna betyder att det för tillfället är attraktivt att föda upp smågrisarna till slakt i Danmark, istället för att exportera dem. Det är till gagn både för de danska lantbrukarna, slakterierna, arbetstillfällena och samhällsekonomin, säger Kaiser, men höjer samtidigt ett varningens finger för att ett fall av afrikansk svinpest i Danmark drastiskt skulle ändra hela marknadssituationen. 

Emma Sonesson
Emma Sonesson
Tel: 073-6504983
E-post: emma@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 12 december 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Måste jag utveckla mitt företag?

Krönika: Ja! Svaret på frågan i titeln behöver egentligen inte vara längre än så. Orsaken till detta korta svar är att på grund av att världen runt oss hela tiden förändras behöver alla företag utvecklas. Men utveckling behöver ju inte alltid betyda tillväxt eller verksamhetsförändring utan utveckling kan ju innefatta många andra delar. Detta som rationalisering och kostnadseffektivisering, samarbeten, differentiering i val av grödor, specialisering, med mera.  

 

Kommentera