”Att driva maskinstation är ett sätt att leva”

Med 15 anställda plus inhyrd personal är det fullt upp för Joachim Grahn, ägare till Grahns Maskintjänst utanför Kristianstad. Jobb fattas inte. Den stora utmaningen är att hitta personal.

 

Joachim Grahn tycker att det roligaste med att driva maskinstation är omväxlingen, att följa årstiderna och att det aldrig blir tråkigt. 
– Man är med om allt från snöstorm till att köra gräs och tröska. Det är ett sätt att leva, säger han. För hans egen del blir det mest kontorsjobb, men han kör alltid en tröska på sommaren och en snöplog på vintern. 
– Det ringer ändå dygnet runt vid den tiden på året så då kan man lika gärna ploga snö samtidigt, säger han. Foto: Pär Andersson


Joachim Grahn, 47, har arbetat med att köra maskiner sedan tidiga tonåren. Skolan slutade han innan han hade gått ut nian när han började jobba i stället. 1993 tog han över familjeföretaget och grundade Grahns Maskintjänst AB. 

Under de första åren var det inte svårt att hitta folk som kunde köra maskinerna.

− Det fanns fler lantbrukare då och många hjälpte mig att köra extra. Så är det inte längre. Nu har vi sju åtta stycken anställda som är nära pensionen och vissa har jobbat för mig i 30 år. Vilka ska ersätta dem när de slutar? Jag är orolig för framtiden, absolut, säger Joachim Grahn.

Problemet med att hitta personal tror han beror på att familjelivet och arbete på maskinstation är svårt att kombinera för många. Han har infört en policy på maskinstationen att de anställda inte ska jobba mer än fem dagar i veckan.

− Sedan kan det bli söndag till torsdag vissa veckor och precis vid tröskning kan det bli mer i undantagsfall, men vi försöker hålla fem dagar. Vi brukar prata om att man aldrig kan driva sådana här företag om man inte får ihop det med familjen. Varken maskinstationen eller motorsportföretaget.
 

Gödseltunnan från AP rymmer 35 kubikmeter och rampen är 36 meter. 
– Vi matar den med en gödseltrailer vid vägen. Trailern dockar och skjuter in allt i tunnan, som sedan kör ut i fasta körspår, säger Joachim.

SM-guld i rally

Joachim Grahn driver och äger, tillsammans med Rickard Nilsson, även GN Motorsport. Duon började åka rallyn tillsammans redan 1996 och tog i år sin tyngsta merit hittills när de vann totalsegern i SM i klassen 4WD Övriga. GN Motorsport är återförsäljare för bland annat däck och oljor, erbjuder service och underhåll av rallybilar och har tre rallybilar till uthyrning. 

− Det funkar som en maskinstation fast inom motorsport, säger Joachim.

Grahns Maskintjänst är också delägare i Bio Syd Entreprenad och Bioskördarna Syd HB. I entreprenaddelen finns bland annat tre grävmaskiner. Just nu är bara en av dem i arbete.

− Det är som sagt dåligt med personal, säger Joachim.

I Bioskördarna Syd HB äger han, tillsammans med Björkeröds Maskinstation, en rad specialmaskiner. Två självgående packmaskiner till majs, en spannmålskross och 15 Metsjövagnar är några exempel. Ett kontrakt med Jordberga Biogas ger många arbetstimmar.

Med dotterbolagen inräknade sysselsätter Grahns företag omkring 45 personer en vanlig arbetsdag. 

− Den senaste tiden har vi flyttat folk till maskinstationen. När det fattas folk stannar jag hellre entreprenaden – maskinstationen klappar mer i hjärtat, säger Joachim.
 

En anställd är alltid på plats i verkstaden eller i servicebilen. Joachim Grahn berättar att personalen själva ska göra så mycket som möjligt av service och reparationer.

Stadig utveckling

När Joachim tog över företaget 1993 var det mer ett åkeri än en maskinstation. Han tog över en betupptagare och köpte in en kalkspridare och tre begagnade gödselspridare. Det var hela maskinparken från början.

− Vi hade 25 kunder första året och omsatte 300 000 kronor. Idag har vi 250 kunder i alla bolagen och omsätter 80 miljoner. Några kunder som farfar började köra hos efter kriget har vi fortfarande kvar. Det är rätt kul och inspirerande faktiskt, säger han.

1994 började Joachim ta in gräskedjan i maskinparken när han köpte in en huggare och hackvagn. 2013 startades samarbetet med Jordberga Biogas och då växte företaget mycket på kort tid. 

− Det har utvecklats hela tiden. Samtidigt har vi alltid velat ha två ben att stå på. Maskinstationen är hjärtat, men den säsongen varar tio månader och vi måste ha jobb till folk hela året. Vinterhållningen har blivit en stor del. Vi saltar och grusar med tio ekipage och snöröjer med 34 enheter, inklusive inhyrda. Det är en viktig del för att hålla jobb även på vintern, säger Joachim.
 

Renslastaren från Terra Felis fyller snabbt bil och släp. På hösten ger betorna mycket arbete till Grahns Maskintjänst.

Bred maskinpark

Gödselhanteringen är den största delen i maskinstationen och står för ungefär 25 procent av omsättningen. Det finns fyra 25 kubikmeters gödseltunnor och en 35 kubikmeters med tre kubikmeters fronttank i de olika företagen. 36-metersrampen på den största tunnan är den enda i Skåne, tror Joachim. Företaget har också fem fastgödselspridare, varav tre är nya och är utrustade med vågceller och markkartering för att kunna köra kalk. Man har också tillgång till tre gödseltrailers. 

På grässidan finns tre niometershuggare, flera strängare, två självgående exakthackar och fem rundbalspressar.

Vidare finns det bland annat tre tröskor, två egna och en inhyrd, en majssåmaskin, 14 lastbilar, åtta hjullastare, 15 gräsvagnar på 55 kubikmeter, tio traktorer av flera olika märken (bland annat fyra nyligen inköpta John Deere), renslastare och fyra rensverk för betor, fyra minitraktorer för bland annat saltning och gräsklippning. Listan blir lång när Joachim går igenom maskinparken.

− Vi har ingen tanke på att ha fler grejor i maskinstationen. Det är nästan för mycket redan nu, allt ska fungera också, säger han.
 

En del i dotterbolaget GN Motorsports verksamhet är uthyrning av rallybilar. Just nu finns tre bilar i företaget men man räknar med en utökning under 2020.

Lojala kunder

Flera gånger kommer Joachim tillbaka till att maskinstationen är hjärtat i verksamheten. Om svårigheten att hitta personal tvingar honom att skära ner någonstans, är maskinstationen prioriterad, berättar han. 

Konkurrensen menar han är tuffare idag än när han började med maskinstation.

− Men gör vi bara jobben bra så sticker inte kunderna och håller vi oss till marknadspriser är kunderna lojala. De stora gårdarna har precis samma personalproblem som vi, så de uppskattar när vi kommer. 

Rallysatsningen kommer inte att bli lika hård nästa säsong som den varit i år. Under sommarens många tävlingshelger har företagstelefonen ringt oavbrutet och Joachim har känt av stressen. Hur hinner han med allt, är den självklara frågan.

− Det undrar jag också och kanske framför allt min fru. För inte så länge sedan ordnade vi så att en av killarna hjälper mig med telefonen och som arbetsledare. Jag kommer fortsätta köra i SM-rallyt men inte alla deltävlingar. När vi var ute på genomkörningen inför en av årets SM-tävlingar fick vi stanna konstant för att telefonen från maskinstationen ringde hela tiden. Vi stannade kanske 50 gånger. Det går inte att sköta maskinstationen halvdant och inte rallyt heller, säger Joachim Grahn med ett leende.

 

Grahns Maskintjänst

Plats: Åhuskärr, tre mil söder om Kristianstad

Ägare: Joachim Grahn

Historia: Familjeföretaget startades av Joachims farfars far Anton Grahn omkring 1920 med stationära tröskor och en vedsåg. Maskinstationsverksamheten drog sonen Nils igång efter kriget. 1983 tog Nils söner Börje och Ebbe över och 1993 grundade Börjes son Joachim maskinstationen Grahns Maskintjänst AB med en traktor och en betupptagare.

Anställda: 15 plus inhyrd personal. Ca 23 personer arbetar i maskinstationen varje dag. Dubbelt så många om dotterbolagen inkluderas.

Dotterbolag: GN Motorsport, Bio Syd Entreprenad och Bioskördarna Syd HB. 

Omsättning (2018): Ca 37 miljoner kr. Inkluderas dotterbolagen är omsättningen ca 80 miljoner kr.

Övrigt: Rally är ett stort intresse för ägare Joachim Grahn, som tillsammans med Rickard Nilsson vann SM i klassen 4WD Övriga 2019. Bilen är en Ford Fiesta WRC.

 


Pär Andersson
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 14 december 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Vart tog sunt förnuft vägen?

Krönika: Man funderar en hel del vid flyghavresökandets långa dagar, promenerandes på fälten. Förnöjsamhet råder över grödornas tillstånd just i år, det ser bra ut så här långt. Det räcker ju inte för att nå framgång, men det ger förnöjsamhet just för stunden. Vi måste ha bättre villkor för näringen, tjäna mer pengar för att kunna göra nödvändiga investeringar och generationsväxla. Vad är det egentligen som går trögt, vad behöver förbättras och vad är den svenska modellen? 

 

Kommentera