Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera 0 kommentarer

”Hold on little girl...”

Krönika: Hon har väl knappast undgått någon, denna lilla flicka som reser med båt och tåg världen över för att göra klimatets röst hörd, Greta. Fint och fantastiskt på många sätt. Hon vill att beslutsfattare i världen ska göra något drastiskt för att stoppa klimatförändringarna som blivit allt påtagligare. Man behöver inte vara agronom, forskare eller hjärnkirurg för att koppla dessa till fossila utsläpp, industrialism och globalisering. Däremot är inte alla överens om vad dessa beslutsfattare bör göra. 

Kommentera 0 kommentarer

Det är faktiskt okej att tjäna pengar

Krönika: Vi lantmästartreor som läser ekonomi har under några dagar farit runt i Sverige för att göra gårdsbesök för uppgiften vi just nu ägnar oss åt i kursen Övergripande företagsledning. Vi har sett många fantastiska företag som verkligen går ekonomiskt bra, och diskuterat företagsledning och företagande i stort och smått. Att analysera bokslut i flera veckor innan besöken och till slut få träffa företagaren bakom alla dessa siffror har varit ett väldigt spännande upplägg.

Kommentera 0 kommentarer

Endast den okunnige kan svara

Krönika: Det har, i mina ögon, varit ett lite speciellt odlingsår i år. Vi gick in i odlingsåret med tomma vattenmagasin i såväl underjord som ovan jord. Regnet har dock kommit hyfsat som det skulle och varenda droppe har fyllt sin funktion. Skörden har blivit bra och jorden har levererat näring som åtminstone jag inte visste fanns där. I år har jag definitivt skördat mer än jag har gödslat för. Lite oroligt kan man undra om räkningen kommer nästa år...

 

Kommentera 0 kommentarer

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera